Isnin, 24 Mei 2010

Kenapa Aku Gagal menghafal?


Membelek-belek kitab sambil menekuninye membuat aku teruja dan terkesima.seraya diri berkata-kata,"hebat sungguh ulama'-ulama' terdahulu,adakah aku layak menjadi seperti mereka?"persoalan demi persoalan terus menerkam diri.yang pasti,aku tiada jawapan untuk semua soalan itu.

Aku bertanya lagi,"apakah berbaloi aku ke bumi Anbiya' ini,menghabiskan duit,masa,tenaga dan pelbagai pengorbanan yg lain oleh aku dan org lain" juga tiada jawapan.aku buntu dan tergaru-garu.

-bersastra la plak pagi2 ni,dah lame meninggalkan dunia sastra ni,rindu lak rase.besa la tu,kadang2 dok termenung tu terfikir jugak tentang diri sendiri.mcm2 dok fikir.berfikir tukan satu ibadah.tambah2 fikirkan dosa2 lalu untuk diinsafi.kadang2 kite ni leka,langsung tak teringat kat dosa2 lepas.ingat DER! ngko tu bukan ma'sum.dosa dok hambat slalu.kiri,kanan,depan,blakang ada dose.hati-hatilah kayuh tu.

Sebut pasal ILMU dan DOSA,teringat kisah Imam asy-Syafie mengadu kpd gurunye Imam Wake' sebab lemahnye hafalannye,imam Wake' jawab mudah jer,TINGGALKAN MA'SIAT.Mesej jelas untuk kite penuntut ilmu agama ni.kalau nak difikir,apela sangat dose Imam Syafie tu,tapi tengok,beliau pun rase kesannye.KITA?takkan tak rase ape2 kot.Kalau rase mengapai tak blh2 tu,fhm2 jela.cek balik ape yg tak kena.

Satu lagi org lupe,salah dgn orang lain.ada yg tak kisah langsung sakitkan hati org.termasuklah aku.kite kadang2 gembira dgn dukanye org lain.seronok tgk org lain susah.lagi teruk kite yg buat org susah.bagus punye perangai manusia.Moga2 ALLAH jauhkan kite dari sifat itu.kalau ade buat salah dgn org,aku seru aku,ngko,kome,die,mereke,tuan-tuan,puan-puan,datuk2,datin2 pi jumpa org yang kite aniaya tu,pi mintak maaf.takut tak sempat syeikh.kite nak blajo ilmu agame,mane ilmu nak msk kalau dlm hati ade titik dose.aku sekadar menasihati.Ikut kome la nak ikt xnak!

Tiada ulasan: