Ahad, 30 Mei 2010

Susahnya Mengulang Al-Quran

Pejad celik pejam celik,esok 31 MEI 2010.Tarikh ape tu?tarikh aku exam ler.Bermulalah peperangan minda dan jiwa yg saban tahun aku tempuhi.Kegagalan lalu aku jadikan pedoman diri,betapa sakitnye kegagalan itu hanya ALLAH TAALA yg tau.Kecewa jgn kate la.tapi aku akur dgn ketentuanNYA.DIA maha mengetahui rahsia di sebalik kegagalan itu.

Yang lepas tu biar la.biarkan dia pergi membawa memori luka itu.Yang penting dan nyata skarang,aku berada di 30 MEI 2010.Masih punya waktu utk memulun ape yg nak dipulun dan tak cukup lg.Mengulan. AL-QURAN ni bukan mudah,walau 2 juzu' tapi payahnye ALLAH shj yg tau.betul la kata para huffaz,nak mengafal ni senang.nak menjaganye tu payah.tambah2 diriku yg penuh dgn dosa dan maksiat ni.nak memanggil blk ayat yg dah lari tu mmg susah.Quran ni kuat merajuk,sehari kite tak belai die,seminggu die lari dr kite.belum lg sebulan,setahun,10 thn etc.besar sungguh amanah para huffaz ni.kena pelihara dgn sebaiknye ayat2 ALLAH dlm dada tu.

Ada juga yg sekadar menghafal al-QURAN,tp melawan ayat al-QURAN.Nauzzubillah.Di Malaysia contohnya,kelas-kelas al-QURAN brtaburan.guru-guru al-QURAN ada di setiap ceruk kampung,namun dari segi penghayatan masih kurang.Penerangan tentang hukum2 yg terkandung dlm al-QURAN msh trbatas.sukatan sekolah pun sekadar asas-asas shj.yg btl2 menerangkan Islam secara mendalam hanya pondok2,sek. agama yg tak diusik kerajaan dan surau2 BULAN.

Ramai masih keliru dgn ISLAM yg SYUMUL.Masyarakat menganggap ISLAM hanya ibadat dan nikah kahwin.benda2 lain agama tidak ambik cakna.Agamawan dianggap brfikiran sempit,pelajar2 agama dicemuh tak ada mase depan dan pelbagai lagi tafsiran silap masyarakat.mane silapnye?siape punye keje?siape yg kena betulkan?jawapannye pada korang.

Aku mengambil kesempatan di sini untuk memohon ampun dan maaf atas segala salah silap.doakan aku.

Tiada ulasan: