Sabtu, 3 April 2010

Edisi Nasihat: Masih mahu merokok?

Artikel kali ini mungkin menyakiti hati perokok.namun ini hakikat,mahu tidak mahu,saya harus suarakannya atas dasar tegur menegur sesama muslim.

Sudah jelik melihat telatah mereka.berasap mulut dengan megah.walau disorok,tapi jelas.saya sayangkan kawan2.sama2 belajar,fatwa,pendapat ulama' sudah banyak kali didengarkan dan dibaca.faham,tapi buat bodoh.

Baru-baru ini seorang profesor dari Australia mendapati dalam kajiannya,filter@puntung rokok mengandungi darah@hemoglobin babi.ya,babi yang diharamkan Islam.dan kajian juga mendapati,darah babi merupakan filter terbaik untuk menghalang bahan kimia masuk ke paru2.

Setelah sekian lama kita mengetahui kandungan rokok yang mengandungi pelbagai racun,hari ini kita digemparkan pula dengan kandungan puntung rokok.

kawan-kawan cuba bayangkan,setiap kali rokok dinyalakan di mulut kawan2,samalah seperti kawan2 menghisap darah BABI.Bukan calang2 binatang,sudahlah menghisap rokok seperti membunuh diri.tambah pulak satu lagi dosa menghisap darah BABI.belum lagi dikira dosa membazir,menganggu orang lain.dan bayak lagi dosa yang boleh dikaitkan dengan merokok.

Saya tahu bukan mudah untuk berhenti,tetapi jika minda sudah di mindsetkan dengan keindahan merokok,maka lagi sukarlah usaha tadi.semuanya ada diminda kita.kita yang memilih jalan hidup.

Taukah kawan2 tentang cerita mimpi seorang perokok yang berjumpa Nabi.di dalam mimpinya Nabi hadir namun tidak mahu menghampirinya.apabila dia mahu mendakap Nabi,Nabi menghilangkan diri.iktibar dan pengajarannya kawan2 fikirkanlah sendiri.

Saya tidak mahu menyenaraikan fatwa.sebab kawan2 lebih arif tentangnya.sekadar nasihat yg mampu saya lakukan.berhenti berdikit2 jika tidak mampu secara mendadak.kita punya pilihan untuk berubah atau tidak.

Masih punya waktu untuk berubah.Allah masih pinjamkan nafas untuk kita.fikirkanlah!!

Tiada ulasan: