Jumaat, 9 April 2010

Edisi motivasi: Anda Malas? baca ini

Malas.anda pernah dengar?atau pernah merasainya?semua manusia pasti pernah berasa malas.nak bangun tidur,pergi kerja,solat,study semuanya malas.tak tau punca.tapi tetap berat untuk melakukan.anda tau apa menyebabkan anda malas?mari kita bincangkan.

Malas selalu berlaku ketika jiwa dalam keadaan letih,fikiran kusut dan hati yang tidak tenang.kajian membuktikan,malas adalah musuh nombor 1 kejayaan.antara sebab kemalasan:
1.tidak minat sesuatu kerja.
2.hilang semangat
3.kecewa
4.letih
5.tiada matlamat yang jelas.dll

Sesuatu kerja akan rendah kualitinya jika dilakukan dalam keadaan malas.contohnya solat yang dilakukan dalam keadaan malas.pasti ada rukun yang dilakukan tidak sempurna.contohnya ruku'.AWAS! solat yang dilakukan dalam keadaan sambil lewa dan bermalas-malasan tidak akan diterima dan perlakunya akan dicampak ke neraka well.nauzzubillah.

Malas boleh diubati dan dirawat.caranya mudah.dengan hanya menetapkan matlamat yang jelas pada setiap pekerjaan yang hendak dilakukan.keduanya minat.ramai orang malas untuk ke tempat kerja kerana kurangnya minat terhadap pekerjaannya.oleh itu,timbulkan minat kepada apapun pekerjaan anda.bila minat timbul,anda pasti akan lebih teruja untuk berkerja.caranya: dengan mengimaginasikan hasil yang akan anda dapat selepas melakukan sebarang pekerjaan.contoh,jika anda seorang guru.bayangkan jika anda menyampaikan dengan baik,murid2 anda akan tertarik dan menumpukan perhatian,kemudian keputusan peperiksaan mereka mesti baik.begitulah seterusnya.

Walau apapun pekerjaan anda.anda berhak untuk melakukan yang terbaik.apalagi seorang pelajar.pelajar yang tiada matlamat yang jelas dan minat yang mendalam pasti akan kecundang.

Anda adalah kapten diri anda sendiri.kemudilah kapal anda dengan baik tanpa bermalas-malasan.takut-takut ia karam ditengah lautan luas.selamat mencuba!!!

Tiada ulasan: