Ahad, 18 April 2010

Ajarkan aku semangat menulis!

Semangat menulis.semalam ada sahabat baik saya minta diajarkan semangat menulis.pelikkan pemintaannya.saya pun tak tau nak cakap apa,sebab saya bukanlah orang yang layak untuk menjawab persoalan itu.saya hanya sekadar penulis yang baru merangkak.nak berjinak-jinak dengan bidang ni walaupun sudah lama saya meminatinya.apa-apapun saya akan cuba memberikan satu dua buah fikiran yang boleh dijadikan tips untuk penulis blog pemula :

1.Tujuan@matlamat membina blog.
-Ini item yang sangat penting dan perlu dititik beratkan.dengan matlamat yang jelas,kita mampu untuk mencipta imaginasi menulis.contoh: untuk berdakwah.kalau betul2 tujuan untuk berdakwah,mana mungkin ada hari yang kita tinggalkan untuk menyeru ummat.tidak kurang juga dikalangan blogger yang bertujuan untuk wang.ada juga yang bertujuan jahat dan berbagai-bagai lagi tujuan menulis.anda?

2.minat mendalam
-Ini juga penting.mana ada orang konsisten dengan kerja yang tidak diminati.apalagi seorang penulis yang memerlukan perahan idea yang banyak.jika sudah menjana minat,anda pasti tak akan meninggalkan sawang memenuhi laman anda dengan lama.adakah anda minat menulis?

3.mempunyai pengetahuan asas menulis.
-Ini juga penting.tanpa yang ini anda tidak mampu untuk mncurahkan idea anda di kanvas monitor.cukuplah dengan pengetahuan asas seperti penggunaan tanda baca,huruf besar dan sebagainya.

4.Berani untuk gagal
-Ini bermaksud,anda bersedia untuk dikutuk kerana kecacatan tulisan anda.bila anda berani,anda akan selalu bersedia untuk mendengar umpatan orang lain terhadap anda.anda sudah bersedia?

5.Berani terima risiko
-Dan terakhir yang juga penting ialah anda bersedia untuk menghadapi pelbagai risiko ancaman daripada pelbagai pihak.tambahan jika anda seorang pengkritik politik.anda sanggup?

Sekadar perkongsian.'Selamat datang ke dunia blogger yang hebat'

Tiada ulasan: