Sabtu, 24 April 2010

Analisis kes: Mahasiswa Mesir bukan kayu

Sekali lagi jiwa mahasiswa tercabar dan dicabar.tak habis dengan satu isu,ada lagi isu lain yang timbul.

Inilah dugaan dan cabaran yang perlu dipikul oleh golongan agamawan melayu di Mesir.

Saya tidak mahu menceritakan plot kejadian,sebab sudah diulas oleh sahabat yang lain.cuma mahu menjadi seorang pengalisis bebas.

Isu siapa besar?siapa kecil?masih lagi dimainkan oleh pihak tertentu.walaupun sudah jelas siapa yang benar dalam kes ini,namun tetap juga dinyanyi-nyanyikan oleh pihak terbabit.susah sangat ke untuk meminta maaf.adakah terhina orang yang menghulurkan tangan untuk memohon kemaafan?tidak.itu jawapannya.malah diangkat darjat oleh Allah s.w.t.

Kenapa mahasiswa perlu diganggu?kerajaan Malaysia mengutus utusannya disini bukan untuk menyebarkan fikrah politik sempit,tetapi untuk menjaga kebajikan anak-anak Malaysia di sini.

Mahasiswa Mesir tidak pernah menafikan peranan kedutaan dan Jabatan Penuntut di sini,malah dianggap 'ayah'.tetapi tolong jangan menzalimi anak-anak ini.kenapa perlu menafikan hak PMRAM dalam segala aspek dan sudut.saya sangat pelik.PMRAM bukan pembangkang.jangan takut.PMRAM sudah banyak berjasa kepada warga Melayu di sini.fakta yang tidak boleh disangkal lagi.telah tercatat dalam sejarah.malah penubuhan Kedutaan Besar Kaherah juga dicadangkan oleh PMRAM.PMRAM sedia memberi kerjasama sepenuhnya.tapi?

Esok,asalnya akan diadakan wacana ilmiah membincangkan peranan Melayu Mesir yang akan menggabungkan beberapa individu berlainan warna.namun 'si dia' telah menarik diri dari berhadapan dengan mahasiswa/wi mesir.akibatnya perancangan program ditukar-tukar sehingga hari ini.sangat menyulitkan.saya hanya mengambil keputusan untuk menunggu sehingga detik malam esok.

semoga Allah tunjukkan kebenaran,tamatkan peperangan ini dengan aman tanpa ada pihak yang terkorban dan berkorban.

Tiada ulasan: