Rabu, 7 April 2010

Selamat Hari Lahir Emak




"Selamat hari jadi mak,semoga mak dipanjangkan Allah umur,dimurahkan rezeki dan hidup mak diredhai Allah selalu.i love u so much".Itulah bunyi mesej yang saya hantar kepada mak sebentar tadi.sebenarnya saya sudah terlewat beberapa jam untuk memberi ucapan kepada mak.otak langsung tidak bekerja untuk mengingati tarikh penting ini.

Ibu saya, Norhairon bt Yeob Md Sah.semalam,6/4/2010 merupakan ulang tahun hari lahirnya yang ke-48.seorang yang cekal,tabah dan penyabar.sangat gigih membanting tulang 4 kerat membesarkan anak2.

Saya kagum dengan emak saya.kagum dengan semangatnya yang tak kenal mengalah.mencuba selagi terdaya.mampu memberikan ispirasi kepada anak2.walau kelulusannya tidaklah tinggi.malah,sekolah menengah pun tidak pernah dikecapi dek kesusahan hidup.namun jiwanya kental menyekolahkan anak2.berusaha walau apa pun yang berlaku,anak2 mesti habis sekolah kerana yakin,hanya dengan ilmulah dapat menyuluh hidup yang gelap,memandu jika tersesat.

Akhirnya,berdirilah saya di sini.di menara gading yang saya idam2kan.sejak di tingkatan 1 lagi saya sudah memberitahu emak saya akan ke sini.emak tersenyum mendengar celoteh saya.saya tertanya-tanya,apakah tanda senyuman itu.

Di saat saya akan berangkat ke bumi Anbiya' ini baru saya tahu,emak sebenarnya berat melepaskan saya.puas dipujuk,akhirnya emak redha melepaskan saya mendaki puncak cita-cita.

Inilah pengorbanan tertinggi emak untuk saya.sanggup mengorbankan perasaan sendiri demi cita-cita anak kesayangan.akhirnya berangkatlah saya ke bumi ini diiringi air mata emak.air mata yang sukar saya tafsir,namun sangat berharga.

Kerana air mata itulah,saya tekad dan nekad,ingin menghadiahkan sesuatu yang istimewa buat emak.hadiah yang emak tunggu dari saya.hadiah hasil pengorbanan emak dulu.tak lain sebuah kejayaan yang sudah lama tidak saya sentuhi.saya nekad demi emak.

Tiada ulasan: