Khamis, 15 April 2010

Menulis, susah ke?

Penulis.ramai yang tidak sedar,kita semua penulis.semua mampu mengolah ayat,membina perenggan,membuat karangan.semua mampu.selagi akal ada di kepala,kita mampu sebenarnya.

Tetapi,yang tak ramainya,penulis yang bersifat pejuang.bukan pejuang kosong,tapi pejuang kebenaran dan agama.ramai menulis untuk diri sendiri semata.tak salah,tapi alangkah baiknya mewakafkan karya untuk agama.memberi inzar kepada manusia.itukan satu ibadah,malah dituntut.

Ada juga pejuang yang malas.berat tangan,kedekut idea.kata pejuang,tapi pemalas.sedangkan musuh tak pernah rehat.kita sahaja yang syok sendiri.buat kerja sendiri tanpa peduli dunia Islam yang dibuli.saya sangat hairan dengan situasi ini.tak ada sensitiviti di kalangan mahasiswa dan mahasiswi.ada ilmu banyak berkali-kaki.tapi hanya disimpan dalam peti.sebab itu disekeliling sudah berlaku keruntuhan moral yang meruncing dan menggusarkan hati.

Banyak ilmuan,tapi tak buat kerja.xda budaya amar ma'ruf nahi mungkar.alasan,kami sibuk menadah ilmu.alhamdulillah,ilmu sudah dibudayakan.tapi...sayang.fikrah tak ada.manhaj dakwah tak tau.akhirnya,lahirlah puak-puak penentang yang tak faham apa yang ditentang.bercakap meletup-letup.memang hebat.tapi kosong mcm tin kosong.kesian kawan-kawan yang jadi macam ni.asasnya satu je,TAK FAHAM.

Itulah,saya ada harapan sebenarnya.saya taklah hebat.kerja pun tak banyak yang dibuat.tapi saya ada matlamat yang tersemat.tak taulah mungkin pelik kot matlamat saya ni.nak tau apa dia?nantilah bagi tau.tapi rasanya ramai dah tau kot.sebab suara saya tak ada sebut benda lain.dekat muhasabah sebut tu,dalam tazkirah benda yang sama,dekat muktamar pun itu juga isunya.tak taulah,mungkin ini jalan saya.untuk membenarkan sabda nabi dan mengikutinya.diri ini tak punya ilmu yang banyak.masih terkejar-kejar menghilangkan jahil diri.tapi itu bukan alasan.

Tiada ulasan: