Sabtu, 19 Jun 2010

Selamat Pengantin Baru Kakakku

Hari ni merupakan hari bahagia kakakku yang kedua.Selamat bergelar Isteri kepada seorang suami.Aku tumpang gembira dengan berita ini.namun aku hanya mampu mengucapkannya dari jauh tanpa mampu untuk melihat sendiri peristiwa bersejarah itu.Namun doaku tidak pernah putus dikirimkan agar majlis penting itu berjalan dengan lancarnya.

Bertemunya jodoh kakakku pada hari ini,maka tinggal dua orang saja lagi dalam keluargaku tidak berumahtangga termasuk aku.Kakakku yang seorang lagi pun sudah mengikat tali pertunangan tahun lepas.Mungkin tidak lama lagi akan mengikuti jejak langkah kakakku yang ke-2 ni.lepas tu?tibalah giliran aku untuk menjadi suami kepada seorang isteri.Masanya entah bila,Allah sahaja yang menyimpan rahsianya.silap-silap aku dulu dari kakakku.siapa tau?

Kalau ditanya bersedia atau tidak,bak kata orang,'tinggal panggil tok kadi jer'.itu kata org,kata aku,dari segi jiwa,sudah bersedia sangat,tapi kalau diukur poket,masih kosong tidak terisi.itulah masalah biasa bagi golongan mahasiswa yang ingin menukar status.Bak kata orang 'duit boleh dicari'.memanglah boleh dicari,tapi di mana?takkan nak tunggu turun dari langit kot?boleh jugak kalau wujud.

Aduh.kenapa aku ni.ingat kawin pulak tiba-tiba.orang lain yang kawin,orang lain yang pening kepala.yela,untuk mengelakkan dari maksiat,kawin jela ubatnya.Aku pelik,kenapa masyarakat terlalu memandang buruk kepada orang-orang muda yang ikhlas untuk menyelamatkan jiwanya dari dimamah maksiat.masyarakat sudah tidak kekok membenarkan anak dara mereka dikendong ke mana-mana oleh lelaki tanpa segan silu.Dunia dah terbalik dan hampir tenggelam dengan sistem yang korup ini.Semoga kita semua dipelihara Allah dari fitnah maksiat yang berleluasa.

Buat kakakku,Semoga kebahagian menjadi milikmu selamanya.Pikullah tanggungjawab baru ini dengan ikhlas dan tabah.

Tiada ulasan: