Sabtu, 19 Jun 2010

Erdogan dan AKP membawa Turki kepada peranan sepatutnya


Oleh Abu Firdaus

Dengan peristiwa flotila bantuan kepada gaza, akhirnya Turki menunjukkan dirinya sebagai kuasa tegas menampilkan sikap kemanusiaan dan keislaman. Suara tegas Perdana Menteri Reccep Tayyip Erdogan mengenai Palestin meletakkan negara sekular bermajoritikan penduduk Islam sebagai kembali berperanan di tempat yang sewajarnya.


Sememangnya masalah Palestin adalah kerana adanya Israel. Tetapi mengapakah Israel boleh berada di sitru kalau tidak kelemahan kerajaan Islam sendiri. Kesengsaraan rakyat Palestin adalah hasil daripada tumbangnya Khilafah Uthmaniah yang berpusat di Istanbul.

Bayangkanlah kalau Khilafah Uthmaniah ini kuat dan dapat mempertahankan diri daripada kemasukan penjajahan Barat, maka empatyar yang besar meliputi wilayah Palestin akan memberikan bukan saja keselamatan kepada umat Islam tetapi juga kuasa besar yang menentukan hala tuju dunia.

Kalaulah dahulu Khilafah Uthmaniah dapat diselamatkan dan dengan melalui pemodenan, dapat diwujudkan suatu sistem demokrasi yang seperti khilafah berparlimen, maka keadaan boleh berbeza. Instituis khalifah masih wujud di istranvul bukan saja untuk Uthmaniah tetapi juga umat Islam seluruhnya.

Apabila institusi dipertahankan dan pemerintahan dibuat atas nama Islam, maka Uthmniah atau dieja dengan Osmania merupakan negara pelbangsa bangsa meliputi Turki, Arab, Yahudi dan semua warga yang tinggal di bawah pemerintahannya, iaitu termasuklah Palestin itu sendiri.

Justeru di bawah Osmania, Palestin menjadi wilayah unmtuk semua bangsa termasuk Arab dan Yahudi. Bukan itu saja orang yahudi juga bebas dalam Osmania seperti mana dalam pemerintahan khilafah-khilafah sebelum ini. Malagh mereak mungkin menjadi tenaga utama birokrasi dan in telektual di Istanbul.

Tetapi sejarah tidak menyaksikan perkara itu. Sebaliknya Khilafah Uthmaniah tumbang dan negara-negara nasionalisme wujud, dengan Istanbul sendiri tidak lagi jadi ibu negara.kekuasaan Islam. Sebaliknya tinggalan Khilafah Utmaniah itu menjadi Republik Turki yang diwujudkan atras nama bangsa Turki dan ibu negaranya ialah Anklara.

Sementara keseluruhan wilayah-wilqyqhnya berpecah-pecah dan muncul negara-negara bangsa di atasnya iaitu. Syria, Iraq, Lubnan, Jordan, Arab Saudi dan lain-lain. Tetapi malangnya Palestin gagal ditubuhkan. Setelah ia menjadi mandat oleh Britain, dari atas buminya diwujudkan Israel. Tetapi Palestin dinafikan haknya. Negara Jordan yang ditubuhkan dengan kedaulatan meliputi Tebing Barat dan Baitulmakdis dianggap adalah negara bagi rakyat Palestin. Ketika mana orang Yahudi dibawa hijrah ke Israel, orang Palestin pula dihalau dari bumi mereka untuk dipaksa tinggal di Jordan.

Kejatuhan khilafah sememangnya amat dikesalkan kerana ia mendatangkan pelbagai kesengsaraan kepada umat Islam. Daripada keadaan ini jugalah timbul masalah datang Palestin. Republik Turki yang baru pimpinan Kemal Attaturk menganjurkan sekularisme yang ekstrem hingga mencabut akar Islam negara itu.

Dia serta merta menjadikan Turki sekutu Barat. Dan daripada keadaan ini, secara berterusan ia bersekutu dengan Amerika Syarikat dan Britain. Maka tanpa teragak-agak Ankara menjalin hubungan diplomatik dengan Israel dan mengiktirafnya. Dalam Perang Dingin, ia menjadi anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dengan sentiasa mengimpikan untuk menjadi negara anggota Kesatuan Eropah (EU).

Sekutu Barat bermakna sekutu Israel. Tetapi rakyat Turki tidak erda hal ini. Attaturk memerintah secara kediktatoran tentera. Apabila demokrasi mula dipereknalkan sedekit demi sedit, maka muncullah parti islam. Tetapi parti islam ditekan kerana dianggap bercanggah dengan fahaman nasional.

Daripada Parti Keselamatan Rakyat (Milli Salamat Parti – MSP) yang dipaksa dibubarkan kerana keislamannya, diubah pula kepada parti-parti lain seperti Parti Fadhilat dan Parti Kebajikan di bawah kepimpinan Necmettin Erbakan, tetapi terasnya sama. Kesemuanya diharamkan kerana disifatkan bercanggah dengan perlembagaan Turki atas cirri Islam parti itu.

Akhirnya para aktivis Islam ini menubuhkan sebuah parti yang diisytiharkan bukan parti Islam, bernama Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP). Parti ISam walaupun ditekan dan dipaksa mengubah identity tetapi dengan kepimpinan yang baik di bawah Erdogan telah berjaya sedidkit demi sedikit mengembalikan Turki ke peranannya yang terdahulu.

Walaupun ia tidak mempunyai kekuatan seperti dulu pada zaman Khilafah Uthmaniah tetapi peranannya sebagai pewaris kepimpinan Islam mula terselarlah. Ia mengambil sikap berbeza daripada pemerintahan Turki terdahulu. Tetapi sebaliknya cara ini ia mengembalikan peranan Turki sebagai negara yang prihatin kepada umat Islam lainnya.

Turki sebagai pewaris Khilafah Uthmaniah bertanggungjawab terhadap usaha mempertahankan Palestin,.Perkara ini dapat berlaku kerana kejayaan parti AK dalam mendapatkan sokongan rakyat Turki yang kini menunjukkan sikap mereka sebenar. Apa yang membolehkan parti AK berbuat demikian adalah kepimpinannya yang dapat dipercayai dan berkesan.

Parti AK tidak boleh dinamakan sebagai parti Islam, kerana ia tidak dinyatakan demikian. Apa yang sering dirujukkan kepadanya ialah ia merupakan parti pro-Islam. Atau parti bekas aktivis Islam. Kerana umumnya ia digerakkan dan dipimpin oleh mereka yang menganggotai parti-parti Islam sebelumnya.

Di mana-mana negara di dunia, umat Islam bersedia untuk memberi sokongan kepada parti Islam, parti pro-Islam atau parti berorientasikan Islam. Malah bayangkan betapa dunia Arab mengamalkan demokrasi dan parti islam bertanding, berkemungkinan parti-parti seumpama itu akan berjaya. Namun begitu sokongan orang Islam adalah bersyarat. Parti Islam mesti dipimpin dan diatur dengan baik serta mempunyai dasar dan kebuijakan yang dapat diterima rakyat. nnn..

Tiada ulasan: