Rabu, 31 Mac 2010

Edisi 18SG(Sangat Geram): Negeriku Kalut lagi










Ah...negeriku kalut lagi. sidang dun yang sepatutnya menjadi medan membahaskan masalah rakyat bertukar menjadi medan pertempuran yang tak sepatutnya. lingkup sistem kerajaan berpalimen. dah la di parlimen begitu, di dewan undangan negeri pun begitu jugak.

Ini tak lain berpunca dari juak2 itu. kalau sudah namanya kerajaan haram, maka akan macam haramlah perangai mereka. kalau ini berlarutan, aku yakin perak tidak akan ke mana2. mana mungkin sesebuah kerajaan ditadbir sedemikian rupa. sidang dun hanya memenuhi syarat perlembagaan sahaja. bayangkan hanya dua hari, ya, hanya dua hari dewan bersidang. apa yang boleh dilakukan? bukan nak bahas masalah rakyat, nak hentam speaker haram pun tak cukup. sampai sekarang tak sudah2 dan tak sedar2 speaker haram itu.

PR telah menghormati keputusan mahkamah yang memihak kepada juak2.walaupun dengan hati yang tak redha.tapi, tentang speaker haram PR tidak akan bertolak ansur walau apapun yang berlaku.sebab ini peraturan dewan.telah terbukti,pelantikan ganesan tidak sah dan merupakan satu komplot yang jahat untuk menjatuhkan speaker yang sah.aku bukanlah adun,bukan juga ahli parlimen,speaker lagi la bukan.tapi aku seorang pembaca dan pengalisis politik bebas(bukan katak ek).taulah sikit2 tentang syarat menjadi speaker.antaranya bukan peguam,dilantik dengan sah dengan mojoriti dewan.dan sebagainya.tapi ini tak berlaku di perak negeri kome.

Rakyat sudah celik politik,bukan macam dulu senang digula2kan dengan kain pelikat dan payung dacing.maklumat dah mudah sampai kepada mereka.itu yang juak2 takutkan sebenarnya sampai meletakkan media2 di tempat bercermin gelap dan kalis bunyi.bodoh ke tak bodoh? media nak lapor berita,tapi tak bagi dengar, tak bagi tengok.agak2 apa media nak lapor?

Jika anda inginkan berita yang laju dan benar, sila ke http://idhamlim.blogspot.com.

Tiada ulasan: