Khamis, 18 Mac 2010

Jom Jadi Daie ; Penulis


Assalammualaikum w.r.b.t

Dua hari tidak meng-update blog terasa bagaikan terlalu lama. kerinduan utk menulis itu terlalu menekan jiwa, tetapi akibat idea yg diperah tidak keluar-keluar akhirnya 2 hari kekeringan idea. inilah lumrah seorang penulis. anda setuju?

Inilah wajah baru yg mampu saya rubahkan. kekontangan ilmu memblog membuatkan saya rasa ingin mengeksplotasi ilmu ini.

Penting ke ada blog ni? org baca ke blog kita? 'saya x pandai menulis', 'saya x ada masa la', 'banyak lagi kerja nak buat'.ini soalan dan jwpn yg slalu saya dgr dr kwn2. saya hanya menyepikan diri dr mnjwb soalan2 begini. bukan khitman ilmu, tapi biarlah kwn2 yg fkrkn sndiri.

Baiklah, jika menceritakan tentang blog. ia pasti berkait rapat dgn penulisan. ada pelbagai tujuan org memblog. tak terkecuali yg berniat jahat. inilah yg dipanggil media baru. media yg menguasai dunia sekarang. berita seluruh dunia diketahui dlm 1 saat, ya sepantas itu.

Bagi mereka bergelar daie(pendakwah), inilah medan terbaik utk menyampaikan risalah kebenaran dan mencegah kmungkaran.

Nabi Muhammad saw yg kt cntai ada berpesan di dlm hadithNya yg suci ' balighu anni walau ayah ' yg bermadsud : sampaikanlah drpdKU walaupun satu ayat. ini satu seruan yg jelas dari Rasulullah kpd kt.

Inilah peluang utk para daie mggunakan media baru ini. jika gerakan kristianisasi terlalu aktif bergerak. saya pelik knp para daie masih lagi tidur lena diulit mimpi.

Hari ini kt dpt melihat betapa bobroknya sistem keadilan sosial. jika ia tidak dicegah cepat, barah yg lbh parah pasti melanda umat sejagat. hanya dihujung jari Islam dpt disebar dan dijijak. ini adalah tgggjwb kt bersama.saya&anda adlh daie.

Islam itu indah ;marilah sama-sama kt menyebarkannya. jangan tkt akn kslpn ktk menulis. Menulislah mengikut genre yg kt minat. kt semua adalah daie. maka serulah.

Tiada ulasan: