Jumaat, 19 Mac 2010

Bermuhasabah dan dimuhasabah

Assalammualaikum w.r.b.t

Hari ini pagi-pagi sudah meng-update blog. entah dari mana datang semangat begini. apa2pun syukur kehadrat Allah yg mengurniakan aku secebis idea utk berkarya.

Sebentar tadi baru shj selesai majlis muhasabah sprh penggal kpipm. pelbagai mhsbh dan cdgn dilontarkan ahli kpd Ajkt. yg positif, yg negatif semua ada. tinggal menunggu yg dimuhasabah utk menilai kmbl perkara yg dimuhasabahkan.

Bagi aku, semua org perlu bermuhasabah. tak kira siapa. semua manusia pasti ada melakukan kesilapan. Nabi Muhammad saw yg ma'sum pun selalu bermuhasabah diri dan beristigfar tidak krg 70 kali sehari. inikan kita manusia biasa....

Tidak semua manusia suka dikritik apa lagi dikhalayak ramai termasuklah empunya diri. tetapi kesannya lebih mendalam dan berkesan jika muhasabah itu didengari org. aku terlalu benci muhasabah bersifat sirr spt menulis di atas kertas. lainlah jika mhsbh itu dari diri ke diri.

'Setiap manusia melakukan kesilapan ' sering disalah tafsir. padahal Islam menuntut umatnya melakukan sehabis baik. kesilapan perlu diletak di nombor 177. hakikatnya, kesilapan sering dilakukan dgn alasan manusia tak sunyi dari melakukan kesalahan. akhirnya lahirlah manusia yg takut gagal.

Aku tahu bukan mudah untuk menjadi pimpinan apalagi sedang belajar. tetapi mereka beruntung krn diberi pengalaman berharga ini. aku sudah melaluinya. terlalu indah walau ianya perit.

Kehadiran yg tidak menggalakkan mlm ini memelikkan aku. padahal sblm ini muhasabahlah yg plg diminati warga kpipm. 'hentam exco' kata mrk. tapi...pengecut utk kehadapan. inilah kumpulan yg perlu para exco tempuhi. mrk menyanyangi kpipm, tetapi tdk tahu caranya bagaimana. tetapi bagiku, penentangan ini sesuatu yg sht. selagi mrk tdk memfitnah, menghina, mengeji...muhasabah mrk patut diterima.

Berfikirlah....

Tiada ulasan: