Sabtu, 31 Julai 2010

Tak Kenal Maka Tak Cinta

Tak kenal maka tak cinta.satu ungkapan yang sering kita dengar.ungkapan ini selalu digunakan oleh orang yang bercinta.cinta yang disempitkan maknanya hanya kepada manusia yang berlainan jenis.ini bukan isunya.

Benarlah bagai dikata ungkapan itu.manusia hari ini tidak menyintai Tuhannya kerana tidak kenal dengan siapa Tuhan mereka.Amat malang bagi seorang muslim yang sebegitu rupa.Al-Quran datang untuk membawa cinta ini.di dalamnya terkandung beribu ayat2 cinta kepada Tuhan sekelian alam.Adakah kita sudah mengenali dan menyintai Tuhan kita?tepuk dada,tanyalah iman masing-masing.

Bila cinta Allah telah kita perolehi,sudah pasti cinta pada yang lain akan datang mengiringi cinta itu.silap manusia sekarang kerana mencari cinta manusia dulu sebelum mencari cinta Allah.nescaya akan songsang dan rapuh hasilnya.

Dalam mencari rezeki contohnya,manusia lebih mengharapkan manusia dari mengharapkan terus kepada pemberi rezeki iaitu Allah s.w.t.Akibatnya,manusia tidak lagi mempedulikan halal dan haram.hak orang lain diambil tanpa segan silu.rasuah menjadi budaya,pecah amanah itu biasa.semuanya angkara tidak mengenali Allah.

Suasana kebrobrokan akhlak manusia di zaman ini juga berpunca dari tidak mengenali Allah.anak-anak tidak dibimbing untuk mengenali Tuhannya yang agung,sebaliknya lebih mengagung-agungkan manusia yang rosak.inilah dunia akhir zaman.

Ulama' tulen yang sepatutnya menjadi agen penyebar cinta ini tidak diberi peluang dan ruang untuk menjalankan tugas mereka.yang tinggal hanya ulama' plastik yang hanya ada sijil setinggi PhD,tetapi kontang jiwa mereka dengan roh Islam yang syumul.mereka telah dikawal oleh satu Doktrin yang sesat.hasilnya,anak bangsa yang merana.Indahnya hidup berpaksikan cinta Allah dan RasulNya.cara memperolehinya hanya dengan ILMU yang suci.marilah sama-sama kita mencari cinta itu.

Tiada ulasan: