Selasa, 20 Julai 2010

Tarian Dabus: Nantikan Di Bumi Mesir!

Aku sekarang tengah dok sibuk berlatih seni tari.alahai,mesti ada yang tengah gelak sambil tergolek-golek baca statement ni.memang betul der,aku dan beberapa penari-penari berbakat yang lain sedang dalam rangka latihan untuk persembahan pada PMHK PMRAM nanti.satu kelainan yang ingin kami bawakan pada tahun ni yang akan mengetengahkan seni budaya Perak yang hampir pupus ditelan zaman iaitu TARIAN DABUS.Aku pun tak pasti apa sejarah disebalik tarian dabus ni.Tapi tarian ni memang sheshuai untuk kaum lelaki la.boleh jer kaum hawa nak menari,tapi mengikut syara' la.jangan dok ikut macam penari-nari kat malaysia nun.

Yang syoknya,kumpulan kami ni semuanya tak tau menari,first time dengar lak tu,lepas tu masa yang terlalu singkat untuk kami berlatih.tak ker letih guru tari nak ngajar.Asal idea untuk mengetengahkan seni tari dabus ni datang dari Ustaz Zahid T.S/U PMRAM sekarang.Aku ingat lagi,mula-mula beliau mencadangkan kepada exco Perak pada sesi lepas pada muhasabah separuh penggal.masa tu aku exco la.huhu!kami yang tak tau apa ni terpinga-pinga la mendengar cadangan tu.tapi takpa la,kami cuba usahakan.dan tahun ni terlaksana jugak idea dan cadangan ust Zahid tu.Alhamdulillah.

Dabus tu bukan gabus yang macam gitar tu.jangan korang salah faham pulak.dabus tu sejenis alat yang boleh dipegang dan ditengok,ada loceng dan apabila digoncang menghasilkan bunyi yang sedap.gitulah alatnya,aku pun tak pernah pegang benda tu.tapi lebih kurang la.

Sesiapa yang rasa nak tengok persembahan kami,sila hadirkan diri anda pada hari persembahan PMHK nanti.jangan malu-malu,jangan segan-segan.biarlah kami malu dulu untuk memastikan seni budaya Perak terus dipelihara.huhuhu!ayat poyo!

Pihak kumpulan seni budaya Perak berharap jangan la kutuk-kutuk kami nanti.tolonglah!kami remaja baru belajar.salah dan silap tu biasala.wacau!

Tiada ulasan: