Ahad, 25 Julai 2010

PMRAM: Semoga Terus Cekal di Usia 80 Tahun

PMRAM.Satu nama yang tidak asing lagi di bumi Mesir.sebuah persekutuan Melayu yang terbesar di luar peta Malaysia.sebuah persekutuan yang tidak boleh disangkal lagi jasa dan baktinya kepada Bangsa Melayu di Mesir.meniti usia matang 80 tahun pasti menyimpan pelbagai kenangan indah dan gundah di poketnya.mempunyai kenangan manis diterima pendaftarannya dan diiktiraf oleh kerajaan Mesir sekarang.juga mempunyai kenangan pahit di halau dari rumahnya sendiri oleh bapanya sendiri.tetapi itu tidak melemahkan semangat PMRAM.Langkahannya terus dialun membawa berbakul-bakul hadaf dan matlamatnya.fungsinya kepada anak Melayu di Bumi Mesir sungguh mempesonakan.bagai sebuah kerajan berkebajikan yang tidak pernah jemu memberikan yang terbaik demi Melayu di Mesir.

Namun malangnya,usahanya tidak diiktiraf oleh ayahnya sendiri.dia dipukul,diherdik,dihina bagai tiada bermaruah.dia dimalukan di negaranya sendiri dengan dilabelkan sebagai persatuan pengganas dan pembangkang.namun itu satu fitnah yang maha jahat kepadanya.sesiapa yang mengenalinya lebih dekat pasti akan menyangkal fitnah jahat itu.dia kuat dengan adanya pendokongnya yang setia.terus melangkah menuju puncak kegemilangan tanpa toleh ke belakang lagi.

kini,80 tahun dia berdiri tanpa bertongkat.terus utuh dan kukuh,malah makin kuat melangkah.

Saat mula mengenali PMRAM,aku diberikan gambaran yang salah.namun,degup hatiku mengatakan PMRAM bukan begitu.aku cuba mengenalinya dengan lebih dekat di kota tempat lahirnya.akhirnya aku jumpa.PMRAM adalah wadah perjuangan anak melayu di bumi Mesir.Tibaku di sini,disambut oleh PMRAM.Aku mula jatuh cinta dengan al-Azhar ke-2 ini.aku mula mendekatinya,aku cuba mendalami perjuangannya.ternyata,perjuangannya bukan mudah.walau tidak bermandi darah,namun hatinya telah parah.Semoga PMRAM terus kekal dan cekal menempuhi sgl dugaan.

Tiada ulasan: