Rabu, 7 Julai 2010

Ramai Mahu Terbang!

Nampaknya tahun ni aku akan kehilangan ramai kawan.kawan satu batch,satu kepala,satu fikrah,satu amal,satu negeri,satu malaysia,satu sekolah dan satu yang sewaktu dengannya lagi.sedih tetapi aku kena tabah,mereka pergi untuk berjuang di tanah air tercinta.Jika mereka pulang dan berjuang di sana,aku tumpang bangga,tapi kalau mereka melupakan perjuangan ini,aku antara orang yang akan mencela mereka.tetapi aku tau,kawan-kawan aku semuanya pejuang tulen,takkan mereka akan melupakan perjuangan yang maha dahsyat ini.

Tahun lepas ramai dah balik,tahun ni nampak gayanya lagi ramai la jawabnya.hardcore-hardcore lak tu.kembalinya mereka aku tahu,takkan ke mari lagi.hanya kenangan yang bakal menemani aku nanti.takpalah,itu satu ketentuan dariNYA yang patut aku terima.Buat apa aku perlu bersedih jika kepulangan mereka untuk berbakti.yang penting aku sekarang,perlu lebih bersungguh-sungguh untuk mencapai segala misi dan visi.

Ada juga kawan-kawan yang pulang dan terus menyepi dari khabar berita.entah apa salah aku di sini pun aku tak tau.Teknologi yang ada pun tak digunakan,padahal kawan-kawan lama yang tidak ke mesir pun rajin menghantar pesanan.banyak sangat kot kerja di sana.sampai kawan-kawan di sini tidak sempat untuk dihubungi.biarlah mereka dengan dunia mereka.aku tak kisah pun.Asal bahagia sudah.

Semakin lama aku di bumi Mesir ni,semakin sayang untuk meninggalkan.walaupun perit,walaupun jerih,namun aku bahagia.tapi tak bermakna aku tak mau pulang.hanya Allah yang tidak mengizinkan lagi aku terbang sebagai graduan.ilmu di dada masih lagi tidak melepasi paras graduan al-Azhar yang tulen.aku perlu terus mencari dan terus mencari.Cukuplah ujian kegagalan lampau yang mencengkam jiwa.aku perlu terus bangkit mengalahkan kejahilan disi yang sentiasa menghantui.aku kini memasang tekad untuk terus melangkah cemerlang

Tiada ulasan: