Jumaat, 16 Julai 2010

Jumaat Pertama Bulan Sya'ban.

Hari ni jumaat pertama di bulan sya'ban.bulan Nabi,Bulan yang paling rapat dengan semulia-mulia bulan Ramadhan al-Mubarak.semoga kita semua digolongkan dengan tetamu ramadhan nanti.sama-sama kita berdoa semoga dipanjangkan umur dan ditetapkan iman untuk berjumpa ramadhan nanti.

Hari ni macam besa aku solat jumaat di masjid bulat.masjid pilihan sebab mempunyai 3 kelebihan.1.imam best 2.ada air-cond 3.khutbah x panjang.x suma masjid di mesir lengkap dengan 3 kelebihan ni.kalau ada,pasti menjadi pilihan utama.syabas masjid bulat!

Tajuk khutbah hari ni sambungan yang lalu iaitu zaujah Nabi yang terakhir Maimunah binti Harith.Aku tak tumpu sangat dengan khutbah pun,maklum la dah sejuk,mata pun kuyu je la.kepala pulak merewang-rewang entah ke mana.sat sampai malaysia,sat patah balik mesir,pusing-pusing tu je la.sedar-sedar dah khutbah ke-2.

Di khutbah ke-2 aku tertarik dengan kalam Saidina Ali yang diungkapkan oleh khatib yang bermaksud "Siapa yang banyak cakap,banyaklah dosanya,siapa yang banyak dosa,kuranglah wara'nya,siapa yang kurang wara'nya,maka kuranglah malunya,siapa yang kurang malunya,maka matilah hatinya,siapa yang mati hatinya maka nerakalah tempatnya".panjang ayat ni,tapi sebab aku menumpukan sepenuh perhatian dan perasaan,maka aku dapat mengingatinya dengan kuat.betul kata-kata S.Ali tu,aku sokong sangat.Kata-kata S.Ali tu bukan bermakna kita hanya perlu DIAM.Tetapi kurangkan bercakap benda tak berfaedah.sama-samalah kita ambik pengajaran.Banyakkan bertindak,Kurangkan melantak.ingat DER!

itulah saja perkongsian khutbah jumaat untuk kali ni.aku tidaklah sehebat korang,tapi tak bermakna aku tak boleh jadi hebat macam korang.sama-sama kita jadi hebat dalam bidang masing-masing.walau apa pun yang kita ceburi,dakwah jangan lupa.kita semua daie dan wakil Allah di bumi.serulah dengan nama Tuhanmu!

Tiada ulasan: