Jumaat, 16 September 2011

Selamat Hari Malaysia?


Assalamuaikum w.r.m.t

Hari ni 16 september, hari jumaat dan hari cuti untuk rakyat Malaysia kerana kari ini merupakan hari pembentukan sebuah negara Malaysia yang menggabungkan tanah melayu dan sabah, sarawak yang dinamakan Hari Malaysia.sejauhmana kebenaran fakta yang tertulis dan digembar-gemburkan mengenai peristiwa ini, wallahu'alam.

Sejarah adalah sebuah dokumentasi peristiwa lampau. dengan sejarah manusia dapat membina sebuah tamadun.bukan sahaja kisah seratus tahun dahulu, malah peristiwa satu saat yang lalu itu juga adalah sejarah yang perlu dikenang jika ia satu kebaikan.

namun, penulis sejarah tidak lari dari melakukan kesalahan. tidak juga lari dari melakukan 'dengan sengaja' penipuan sejarah.kenapa ini semua berlaku?jawapannya ada pada kalian dan silakan mengkaji.aku cuma ingin membangkitkan kesedaran kepada kalian agar tidak percaya dengan bulat apa yang ditulis dan apa yang diceritakan mengenai sejarah.

Sejarah yang banyak dipesongkan adalah sejarah kemerdekaan negara kita Malaysia. Orang Malaysia lebih mempercayai umno adalah pejuang kemerdekaan yang sebenar dan semata-mata umnolah yang menggadaikan segalanya demi kemerdekaan negara. Padahal perjuang menuntut kemerdekaan daripada penjajah sudah lama diperjuangkan oleh generasi ke generasi.umno hanyalah datang di saat-saat perjuangan menuntut kemerdekaan sudah menampakkan hasil dan akhirnya merekalah yang didendang sebagai wira dan melupakan pejuang-pejuang yang lain yang bermati-matian berjuang.

Baru-baru ini ketua kluster sejarah dari jabatan Profesor Malaysia mengatakan Malaysia atau nama lamanya Tanah Melayu hanya dijajah dua tahun dan bukannya 400 tahun yang diwarwarkan sebelum ini.ahh..mana nak percaya ni?

Yang jelas, ini adalah satu permainan untuk mengelirukan rakyat yang makin terkeliru dengan sejarah negara yang banyak dipesongkan ini.

Cerita mengenai pemalsuan sejarah ini bermula dari ceramah Timb. Presiden PAS Hj Mat Sabu yang mengatakan di dalam salah satu ceramah beliau bahawa Mat Indera yang menyerang Bukit Kepong bukanlah komunis, malahan hero yang patut diangkat. ini berhujahkan polis semasa itu adalah polis yang bekerja dengan British berpandukan pakaian dan sebagainya.

sejauhmana kebenarannya hanya Allah yang tahu. Bolehlah dari sekarang kita melakukan kajian agar tidak ditipu lagi. banyak lagi yang dipesongkan dari sejarah Malaysia yang kita pelajari dan ketahui. Sejarah tidak pernah menipu, yang menipu hanya penulis dan tukang cerita sejarah!!

Tiada ulasan: