Ahad, 11 September 2011

Manusia Merancang, Allah Menentukan


Siapa yang dapat menduga apa yang berlaku sesaat dari sekarang. Apa lagi sejam atau sehari lagi dari sekarang. Begitulah lemahnya manusia yang dijadikan Allah. Walau ia ciptaan terhebat Penciptanya, namun ia bukan bermaksud boleh melampaui kuasa Penciptanya yang agung.

selain Allah adalah makhluk yang lemah lagi hina. kenapa makhluk yang hina di sisi Tuhannya yang maha agung lagi mulia ini sentiasa melakukan kejahatan yang menghinakan.Mereka termasuk aku yang penuh dosa. Seringkali melakukan kesalahan yang kadang-kadang diulang tanpa cermat. Sudahlah amal tiada, dosa pula menggunung tinggi.

Kelemahan manusia sehingga tidak mampu pun meramal apa yang akan berlaku 1 saat dari sekarang. Manusia hanya mampu merancang itu dan ini, namun lemah untuk menentukan adakah apa yang dirancangkannya akan berlaku mengikut masa yang ditetapkan, Seperti jua aku, ditakdirkan sekali lagi untuk gagal di dalam imtihan. hati mana yang tidak sedih mendengar pengkhabaran ini,namun aku menerimanya dengan ikhlas dan redha.

Jika usaha telah aku hamparkan, buat apa perlu aku terus bersedih, ini ketentuan Allah. walau sekuat manapun aku berusaha, namun Allah telah tuliskan aku gagal, aku tetap gagal. namun ia tidak bermakna aku prlu berpeluk tubuh menunggu takdir. apa hikmahnya aku tidak tahu. ini yang aku katakan kelemahan manusia. aku sudah merancang macam-macam, namun kegagalan ini merencatkan segalanya.aku tiada kuasa mengubahnya.Hanya Allah.

Buat kawan-kawan yang telah berjaya,tahniah diucapkan untuk kalian.gunakanlah kejayaan ini untuk menambah saham akhirat. buat yang gagal seperti aku, bersabarlah di atas dugaan ini, ada rahsia yang Allah sembunyikan dari kita,yang penting kita redha dan ikhlas menerima dugaan dan cabaran ini.Hanya Allah yang tahu.

Tiada ulasan: