Selasa, 9 Jun 2009

Kerajaan Perpaduan, Jangan cakap kalau tak faham.

Di sana sini orang bercerita tentang kerajaan perpaduan. Daripada pemimpin di atas sampailah ke akar umbi yang baru nak tumbuh. Dari orang-orang PR sampailah ke orang-orang UBN ortodoks. Semuanya cakap,bising,memekak nak bagi pendapat masing-masing. Biasalah, pastinya ada pro dan kontra. Percanggahan pendapat yang sihat membuahkan hasil yang lumayan nanti. Tapi yang tak sedapnya disebabkan semua nak bercakap,nak bagi pendapat la konon ada yang sampai ke tahap sumpah seranah, maki memaki, fitnah memfitnah. Aku tak kisah sangat orang-orang UBN nak cakap apa. Pastinya pendapat mereka-mereka ini bengong2 dan tak boleh diterima pakai. Aku tak kisah sangat kat mereka2 ni. Dah memang itu kerja mereka. Namapun musuhkan.

Yang aku dok risaukan sekarang ni ialah dengan pendapat2 yang dikeluarkan oleh pemimpin2 dan penyokong2 PR. Takut diputar belit dan hampa pun kena belit dengan mainan media pro BN. Dulu hampa jugak yang kata boikot akhbar2 penipu ni. Tapi sekarang? Fikirkan balik.

Aku tak kisah hampa nak bagi pendapat ke pen apa ke. Tapi tolong jangan cakap tanpa fakta dan bukti. Jangan hampa terikut2 dengan cara bawaan BN dengan hampa sendiri memaki hamun, sumpah seranah, kutuk mengutuk pimpinan PAS sendiri dalam keadaan hampa pun tak faham satu habuk pun dengan apa yang dicadangkan oleh pemimpin itu sendiri. Cuba jangan jadi pak turut dan pak mengarut dalam isu-isu yang hampa tak reti. Cuba ada sikap berlapang dada dan thiqah@percaya dengan pimpinan. Walaupun mereka bukan ma'sum tapi mereka bukan bodoh untuk bagi pandangan dan cadangan mereka.
Mengenai kerajaan perpaduan yang dicadangkan oleh dato' Presiden PAS, aku pun sebenarnya tak dapat nak tangkap apa yang ada dalam akal fikiran Dato' Pres, jadi aku taknak ulas sebab tak faham. Tapi yang aku boleh cakap kerajaan perpaduan bukan bermakna PR masuk BN atau PR menjalinkan hubungan luar tabie dgn BN. Sejarah dah buktikan betapa celakaknya BN yang meragut kesucian hubungan PAS dengan mereka dahulu secara haram jadah. Hampa ingat pimpinan tak fikir semua tu? Aku tak cakap aku sokong cadangan ni, biasalah cadangan boleh diterima dan ditolak. Tapi cuma aku nak ingatkan jangan kerana mulut hampa2 semua, tulisan2 hampa BN seronok bersuka ria sambil gelak ketawa melihat satu persatu hinaan yang hampa lemparkan dekat pimpinan. Senang kerja depa. Tak payah susah-susah buat kerja. Hampa automatik dah jadi depa punya pekerja. Gaji buta tak dapat, dosa buta yang dapat. Aku nak ingatkan sekali lagi, kalau hampa nak kutuk2 pimpinan..get out in the house..jangan hampa dok dalam rumah yang dibina kukuh ini sambil2 tangan hampa bekerja untuk runtuhkannya. Nanti hampa2 terterap.

Biarlah pimpinan buat kerja mereka. Lama2 mereka akan fahamkan jugak. Aku ambil sikap terbuka dalam isu ini. Biarlah pimpinan yang baru dilantik dan ditaklifkan untuk menggendong amanah ini yang fikir dan putuskan. Aku tak suruh hampa jadi pak turut tapi jangan jadi pak mengarut.

Tiada ulasan: