Khamis, 4 Jun 2009

Isi ucapan Barack Obama di Mesir

barack obama bersembang bersama Hillary clinton yang bertudung
ketika melawat Masjid Sultan Hassan

seorang warga iraq melihat ucapan Obama di televisyen

Barack Obama sedang memberi ucapan di Universiti Kaherah, Mesir


Assalammualikum dan Salam perjuangan buat sahabat-sahabat sekalian..
Hari ini 4/Jun/2009 merupakan tarikh yang ditunggu oleh seluruh umat Islam di dunia kerana pada hari ini Barack Obama iaitu Presiden Amerika Syarikat yang baru telah datang ke Mesir dalam misi lawatannya ke Asia Barat dan Eropah.

Apa yang ditunggu bukan kedatangan Obama, tetapi ucapan pidato yang akan disampaikan oleh Obama itu sendiri yang amat-amat dinanti oleh dunia Islam. Obama telah berjanji ketika berkempen untuk pemilihan Presiden AS yang dimenanginya baru-baru ini yang dia akan berpidato di Negara Muslim untuk merungkaikan ketegangan dan persepsi dunia Islam terhadap AS. Kaherah telah dipilih oleh Obama untuk menyampaikan ucapannya di Cairo Universiti.
Ternyata ucapan Obama memberi harapan baru kepada dunia Islam dengan dia menyebutkan beberapa perkara yang berkaitan dengan dunia Islam dan dunia sejagat dengan pada satu ketika memetik maksud ayat al-Quran dalam surah al-Hujurat.

Mungkinkah ini satu petanda kepada terjalinnya kembali hubungan dunia Islam-AS ataupun hanya satu retorik ciptaan Obama untuk dunia melihatnya sebagai Mr.Clean di awal2 pemerintahannya.

Antara kata kunci dalam ucapan Obama sebentar tadi ialah :
1) Iran berhak untuk memiliki tenaga nuklearnya sendiri.
2) Israel perlu menghentikan segera pembesaran kawasan jajahannya di Palestin bagi memberi kembali hak tanah rakyat Palestin yang dirampas.
3) Seluruh dunia termasuk dunia Islam patut bersatu dalam memerangi pengganas.
4) Obama menyeru kepada dunia untuk memperbetulkan kembali persepsi buruk terhadap dunia Islam.

Dan banyak lagi..

Sama-sama kita tunggu tindakan Obama selepas ini adakah dia akan menunaikan janji-janjinya atau memungkirinya seperti presiden2 AS yang lain.

-Berita Redqalbi

Tiada ulasan: