Jumaat, 20 Ogos 2010

Aku dan Ramadhan!

Ramadhan telah sampai ke hari yang ke-10,ini bermakna fasa pertama yang bernama rahmat telah kita lalui dan bakal berakhir..ahhh!pantasnya masa berlalu.aku tidak langsung sedar dengan pergerakan masa ini.lalai,leka,lagho masih lagi berlaku di bulan ramadhan ini.tempo ibadatku masih perlahan seperti di bulan yang lain,padahal aku mempelajari tentang ganjaran-ganjaran yang digandakan di bulan ini.aku tertipu dengan nafsu sendiri.

Aku takut apa yang disabdakan Nabi tentang orang yang berpuasa tetapi hanya dapat lapar dan dahaga terkena padaku.aku bingung!aku perlu menggandakan usaha untuk menawan bulan ini.masih berbaki 20 hari untuk aku memperbaiki diri.Rabbi,ampuni aku.

Ramadhan bulan yang dipanggil madrasah kerana menjadi medan manusia mendidik jiwa.tiada bulan setandingnya,tiada malam sebaik lailatulqadarnya.aku masih gagal mendirikan malamnya dengan amalan para Nabi.mata berjaga,namun hati hanya berdenyut mengatakan "Aku sahur apa malam ini?"ternyata imanku lemah.

Ramadhan juga tidak sunyi dari ujian.bila di madrasah,kita bukan sahaja diajar,tetapi juga diuji.ini satu fitrah kehidupan.ujian datang tidak pernah disangka-sangka.ada sahabatku diuji dengan kegagalan di dalam imtihan,ada yang diuji dengan kematian,ada juga yang dipundak dengan pelbagai tugasan.semua akan diuji.percayalah.bentuk ujiannya hanya Allah yang mengetahuinya.yang penting di sini,sejauh mana kita bersabar dengan ujian-ujian yang datang.kesabaran inilah yang akan dinilai oleh Allah untuk memberikah markah kepada kita.

Ya Allah,lemahnya aku dalam menilai kasih sayangMU.Aku tak pandai mensyukuri nikmat pemberianMU.Cinta akhiratku tipis berbanding cinta duniaku.ampuni daku ya Allah.jadikanlah ramadhan kali ini,ramadhan terbaik buatku.rahmatilah kedua orang tuaku ya Rabbi ya Aziz sepertimana mereka mengasihiku.amin ya Rabbal 'alamin!

Tiada ulasan: