Rabu, 11 Ogos 2010

Ahlan Ya Ramadhan!

Salam Ramadhan al-Mubarak buat semua muslimin dan muslimat di seluruh pelusuk dunia.Untuk kesekian kalinya aku menghadapi madrasah ramadhan di bumi terasing dari tanah air tercinta.Mungkin ini kali ke-3 seingat aku.sudah lama berkelana di negeri orang mencari bekalan hati dan jiwa,namun aku tidak pernah jemu untuk berkelana lagi.seperti pesanan Imam as-Syafei kepada penuntut2 ilmu,salah satunya adalah panjangnya masa.ini bukan ayat penyelamat diri,tapi itulah hakikatnya.

Menulis sambil mendengar lagu kitaro membuatkan aku terfeeling sekejap.apala,sentimental betul.mulalah teringatkan juadah2 menarik time bukak puasa kat Malaysia.adoi!rindu la pulak.Nafsu-nafsu..sungguh kejam.tiba-tiba kenangan indah berbuka puasa bersama keluarga tahun lepas menggamit memori.bestnya!!!aah...lupakan.itu semua kenangan.realitinya sekarang berada di Mesir,jauh dari keluarga tercinta.inilah kalau dikatakan melayu,bukan macammana nak naikkan graf pahala difikirkan,perut pulak yang lebih-lebih.

Kalau di Malaysia,tarawikh 8 tak cukup,kebayakkan masjid mencukupkan 20 rakaat beserta dengan 3 rakaat witir.tetapi lain kisahnya,tak ada yang buat 20.semuanya buat 8 belaka.tetapi tazkirah mesti ada.8,8 pun,panjang2 bacanya..1 juzu' sehari tu kira biasa la.masjid pulak banyak,pilih jer yang mana minat,yang pendek,yang panjang,yang sedang2..suma ada.itulah nikmat bulan ramadhan di sini.kemeriahannya lebih ketara dari di Malaysia.ucapan Ramadhan karim meniti di bibir orang arab yang ditemui.suasana yang tak ada di Malaysia.sekali sekala berjauhan dari keluarga dapat juga mendidik jiwa berdikari.kembara ini bukan sengaja.ini kembara mencari mutiara.

Aku dah mula merapukan diri,baik aku undur dulu.Selamat menyambut bulan ramadhan buat semua.beribadah la sebanyak-banyaknya di bulan yang mulia ini.semoga ramadhan ini,ramadhan terbaik bt kt.

Tiada ulasan: