Jumaat, 21 Oktober 2011

Sorotan Seminggu


Sudah lama tidak menukilkan sebarang ayat di lembaran maya ini. Terasa rindu, namun tanpa idea di kepala, takkan mudah untuk menukilkannya.

Hari ini jumaat yang mulia. Menjadi penghulu segala hari dalam seminggu. Entah Jumaat ke berapa sepanjang aku di tanah air ini. hari ini bermakna aku kurang 40 hari untuk terbang semula ke Mesir.

Disaat ada kawan-kawan yang telahpun berangkat lebih awal, aku masih terkial-kial di sini mencari entah apa-apa.namun aku bukan orang terakhir yang akan berangkat pulang, ada juga aku dengar-dengar cerita yang nak balik pertengahan bulan 12.lantak.aku tak peduli.asal kome bahagia.

Raya Aidiladha @ Raya Haji makin hampir, 2 minggu lebih tak silap aku. Makanya di Malaysia ni,tambah2 di kampung aku yang permai ini, tidak kecoh sangat tentang perayaan terbesar umat islam ini. Hanya bilal sahaja yang sibuk mengumumkan tentang ibadah korban bagi yang nak join, boleh la daftar cepat, mengkeme nak beli lembu ni yop. kome lambat beno mendaftarkan diri. gitulah gamaknya tiap-tiap minggu. tak pernah yang cukup. sepangku 350 jer, namun memandangkan ekonomi yang meleset pada waktu ini, makanya susahlah nak cari sesiapa yang nak berbangkukan lembu di akhirat nanti.

Di Mesir pasti hebat sambutannya, tak dinafikan lagi. Lembu2 ni tak main dah. Deme main unta pulak, tinggi sikit kata deme. pasti meriah, rumah perak saja paling kurang 3 ekor sekali tumbang, hebat2 rakyat Perak di Mesir ni. tambah-tambah zakat dah bank-in ni yer. itulah keberkatan mengaji agama ni, rezekinya mencurah-curah.Alhamdulillah.

Sebut pasal zakat, aku sedikit sedih, bukan nak meminta simpati, tapi saja nak bercerita, aku dah tak tau nak tulis apa ni. Ceritanya zakat aku di blok tahun ni, katanya tunggu tahun-tahun akan datang. Tumpo yop. Aku punyalah mengharap poket aku penuh tahun ni, rupanya hanya impian. Takpelah, tak ada rezeki. Sabo je la.

Ok, I must to go..Salam alaik.


Tiada ulasan: