Selasa, 11 Oktober 2011

Aku seorang Novelis?


Aku bukanlah boleh dilabel kaki novel. baru jer nak berjinak-jinak dengan novel, kebetulan kakak aku pulak kaki novel. Pinjam sahajalah apa yang dia ada.

Nak ceritanya dekat sini, dari peminat sampailah kepada penulis novel. semuanya dipelopori lelaki macam aku.kenapa?

kakak aku pernah bertanya kepada aku. Aku bagi jawapan, budak lelaki ni tak minat sastera.tula kurang minat nak baca dan tulis novel-novel ni.betul ke?

Tetapi dia bertanya lagi, penulis2 novel sekarang ni tak banyak yang gunakan ayat sastera dalam penulisan mereka.betul jugak?

tetapi kenapa? dari persoalan itu aku bagaikan mendapat suntikan semangat.kenapa aku tak jadi seorang NOVELIS? waa..gah bunyinya. kalau nak mencabar diri tu boleh sangat.lagipun aku bukannya tiada bakat.Allah dah bagi nikmat ni, aku patut gunakanlah.betul tak?

Akupun dengan rendah hati accept lah cadangan diri aku tu.tapi nak buat cerita apa?

Ayat-ayat cinta? ketika cinta bertasbih? saat cinta bertasbih? tahajud cinta?Nur kasih? karipap2 cinta? tu semua cerita orang.apa ek?

Aku rasa nak pilih genre Novel Islamik.Aku sangat kecewa dengan novel-novel yang berlambak dekat pasaran tu.Taulah tak mengangkat tema Islamik.tapi tak boleh ke nak tulis tentang keindahan agama sendiri?

Cinta kepada manusia secara berlebihan kan tak elok?tapi tema itulah yang sering diangkat novelis dan kebanyakannya adalah wanita.kalau nak lakukan novel dipasaran pun tak payah la mengenepikan agama dan ikut sangat budaya luar.anda kecewa?

Mungkin ini hanya luahan hati seorang bukan kaki novel(Buat setakat ni). Bagi kaki novel jangan marah yerrr..anda marah?

Tiada ulasan: