Isnin, 1 Ogos 2011

Ramadhan Bulan Jihad, bukan bulan Istirehat.

Ramadhan kareem!!! tibalah sudah bulan penuh kemuliaan dan keberkatan.bulan yang dijanjikan segala macam pahala,bulan yang diturunkan AL-QURAN yang menjadi panduan umat Muhammad s.a.w.

Bersyukur.atas nafas yang Allah masih pinjamkan buat kita.bulan yang mulia ini dapat kita kecapi buat kesekian kalinya lagi.ALHAMDULILLAH.

Bulan Ramadhan juga menyaksikan berlakunya perang yang pertama di dalam Islam iaitu perang Badar al-kubra.Perang ini menyaksikan 313 tentera muslimin melawan bala tentera musuh seramai 1000 orang.angka bukan masalah,dengan kuasa RABBUL JALIL,tentera Islam pimpinan Rasulullah s.a.w telah memperolehi kemenangan terhadap musuh.

Ramadhan bukan alasan untuk kita bermalas-malas,rugilah bagi yang beranggapan bulan ini bulan lapar dan dahaga semata.padahal bulan ini adalah satu madrasah rohani buat yang mengikutinya.Melalui bulan ini,Allah mentarbiah hambanya dengan merasa sedikit lapar dan dahaga.bagi mendidik manusia dari menjauhi sebentar nafsu diri.

Dengan mengambil contoh tentera Islam di dalam Badar al-kubra,boleh la dijadikan pemangkin semangat menjadikan bulan ini sebagai BULAN JIHAD.Jihad melawan hawa nafsu dan jihad melawan kezaliman manusia.dengan suasana politik kampus mahasiswa Malaysia di Mesir yang sedang dirundung kegelapan kezaliman,sangat signifikan untuk mencontohi peristiwa perang Badar.jangan dijadikan alasan berpuasa untuk mahasiswa tidak cakna dengan isu sebelum ini.koreksi diri semula agar kita tidak tertipu dengan diri sendiri.syaitan telah ditambat,tinggal lagi nafsu yang bermaharajalela.

ikatkan sekukuhnya hati kita dengan Allah.kezaliman pasti akan runtuh dengan sendirinya.semoga kita semua tergolong dari kalangan orang yang mendapat gred terbaik di dalam madrasah Ramadhan pada kali ini.

Iringkan doa setiap waktu agar Allah menunjukkan kebenarannya.Takbir!!!

Tiada ulasan: