Rabu, 1 Jun 2011

Belajar Dari Seorang Pengemis

Malam ni rasa nak menulis sikit.sebab aku dah serabut perut mengenangkan imtihan yang tak lama dah.bila bukak buku rasa nak tidur,bila nak tidur rasa nak bukak buku.bukan ke serabut tu.

apa aku nak karutkan pun aku tak tau.jangan mencarut sudah.mungkin aku nak cerita tentang usaha berdasarkan sebuah kisah terjadi pada aku jumaat lepas.

Begini kisahnya,jumaat lepas dalam perjalanan ke masjid,aku disapa oleh seorang pengemis cilik.biasa lah,memang menjadi kelaziman di sini,sebelum sampai ke masjid kena bayar tol sedekah.budak tadi mengikut aku dari mula sampai ke pintu masjid Ibadurrahman(tempat fevret aku solat jumaat),aku buat dono jer pada mulanya,tapi dengan belas ehsan pemuda yang baik hati ni,aku menyelup poket dan mencapai 25.bukan 25 geneh,tetapi 0.25@rubu' yang berlubang ditengah tu.aku rasa sangat gembira,tetapi tidak bagi budak tadi.apa la sangat rubu' berlubang tu.budak tu terus merayu aku.dia nak lebih dari itu.aku bingung sebab aku tak bawak duit lain.itu jer ada buat masa tu.dan apabila budak tu gagal dapatkan dari aku,dia dengan slambernya bubuh duit tadi dalam poket jubah aku balik.aku kaget bangat time tu.budak tu terus berusaha dapatkan wang besar dari aku.tapi apakan daya,hanya itu yang aku ada.budak tu kecewa lantas pergi mencari rezeki lain.tamat.

Tak bestkan cerita aku.moralnya untuk korang,lain kali bawak la duit banyak sikit pergi masjid.niat nak sedekah.banyak ganjaran dapat.dan dari budak tu aku belajar erti usaha dan tanpa putus asa.aku bertekad lepas tu,kalau aku jumpa dia lagi aku akan bagi lebih dari rubu' berlubang tu.sebagai hadiah menjadi guru aku mengenal erti hidup.

Kepada yang nak rasa give-up tu,kemon la der,pandang ke hadapan,jangan pandang belakang congkak.

**Bagi yang serabut dan gusar jiwa,bacalah al-Quran penerang jiwa.kerana maha benar firman Allah.tadaburlah!

Tiada ulasan: