Rabu, 15 Disember 2010

Siapa Yang Betul??

Asalnya tak ada apa yang hendak ditulis,idea susah betul nak keluar sejuk2 ni.membeku kat dalam kot.ku gagahi jugak jari jemari menaip sebaris dua kata mengikut kata hati yang mendorong setiap kata.

GELAGAT! iya,gelagat manusia.aku suka memerhati gelagat manusia sekelingku.macam-macam jenis ada.yang jelik,yang pelik,yang baik.semua ada.tak ada yang sama.masing-masing ada citra yang berbeza.seronok berdamping dengan mereka walaupun aku tak tau mereka seronok tak berdamping dengan aku.

Hidup di rantau orang ni tak boleh hidup sorang-sorang.tipulah siapa yang kata mereka boleh hidup sendiri.dari lahir sampai ke liang lahad kita memerlukan orang lain.mana ada orang keluar sendiri,mana ada orang tanam mayatnya sendiri.ada ke?kalau ada kira mukhaliful adat la tu.itulah tanda manusia ni lemah dan tidak berkuasa.kenapa ada juga yang sombong dan angkuh?ingat diri tu berkuasa sangat ke sehingga menindas orang lain sesuka hati.aku tak faham!

Melihat sekeliling,aku terfikir,sayangkah mereka dengan keluarga ini?luarnya nampak berbeza,tetapi dalamnya hanya Allah yang tau.sudahlah di tanah air sangat berkecamuk keadaannya,dekat dunia yang berbeza nipun macam tu jugak.sebuah konflik identiti terjadi.tak tau siapa diri dan darimana datangnya.mudah sangat mencari permusuhan.puncanya?pasti dari ukhwah yang bukan kerana Allah.itulah tidak kekal,hanya bertahan seketika.aku kecewa!buat baik bukan perlu dibalas,tapi cukuplah sekadar dihargai.kita kadang2 terasa syok sendiri.apa yang kita buat semuanya betul dan orang lain salah.kita hebat,orang lain tak hebat.kesian dan memalukan.yang betul siapa?pasti yang mengikut lunas sya'rak.tiada jalan terlurus selain jalan menuju mardhatillah.siapa yang membawa dirinya dan orang lain ke sana,dialah yang betul.periksalah diri,adakah kita betul2 menuju Allah.tepuk dada,tanya iman!!

Tiada ulasan: